Az online vásárlás elterjedésével megjelent a hagyományos kiskereskedelmi üzletek és a webáruházak közötti versengés.
Ha a kiskereskedelmi üzletet vagy webáruházat működtető tulajdonos sikerrel akarja felvenni a versenyt az üzlettársakkal, nem árt, ha megismer néhány vevőtípust.
Egy vásárlási szokást vizsgáló felmérés szerint a kiskereskedelmi és az online üzleteknek egyaránt fel kell készülni a különböző vásárlói típusokra, és az alapján kell kialakítani az üzletmenetüket. „Hagyományos kiskereskedők akkor tudnak versenyben maradni, ha az üzlet minden tekintetben ki tudja elégíteni a vásárló habitusából adódó igényét. Ha nem kapja meg a kívánt élményt, könnyebben elfordulhat az online vásárlás felé, hasonlóan a többi uniós országokhoz” - áll a leírásban.
A felmérés alapvetően négy vásárlótípust különböztet meg:
I. A határozott, céltudatos, gyors, aki pontosan tudja, mit akar. Szándékától nem tudják eltéríteni különböző akciós, látszólag csábító ajánlattal sem. Előre felkészült árakról, minőségről, választékról. A célszerűség és a gyorsaság vezérli. Ezt a vevőt tudja leginkább elhódítani az online vásárlás.
![]() |
II. Határozatlan, aki nem tud dönteni. Ide-oda csapódik egyes termékek között. Nehezen tud választani, minden akciót, kedvezményt figyelembe vesz és mérlegel. Az ilyen vevőkből alakul ki a leértékelések törzsközönsége és ők adják a legtöbb munkát az ügyfélszolgálatnak is, mert gyakran megbánják a „hirtelen ötlettől vezérelt”, elhibázottnak vélt döntésüket.
III. A kényelmes: tipikusan a hagyományos kiskereskedelmi vásárló. Szeret nézelődni, válogatni. Nem ragaszkodik egyik üzlethez sem. Szívesen tölti az időt szemlélődéssel, próbálgatással, kérdezősködéssel, akár több órát is. Ez a típus „vérbeli kereskedőt” kíván, akinek nemcsak szakmája az eladás, hanem azt szívből csinálja.
IV. A türelmetlen: azonnali eredményt kíván. Sorban állás, várakozás helyett azonnal továbbmegy másik üzletbe. Nem érdekli sem a termék, sem az ára, csak a gyors eredmény. Ez a vevőtípus is könnyebben vált internetes vásárlásra.
A vásárlói szokásokat vizsgáló felmérés készítői szerint egyre inkább kiélesedik a küzdelem a kiskereskedelem és az online vásárlás között. Ebben a versenyben a kiszolgálás minősége a döntő! A kereskedelemnek fel kell ismernie a különböző típusú vevőt, és biztosítani kell számukra az általuk igényelt kívánalmaknak megfelelő eljárást.
Ezt jól felkészült szakemberrel, megfelelő ajánlatokkal és megfelelő minőségi árukészlettel érhető el.