Az adójóváírás az adóalap-kiegészítéssel növelt bérjövedelem 17 százaléka, legfeljebb havi 15.100 Ft. A jogosultsági határ évi 3.188.000 Ft, e fölött az adójóváírás csökkentett mértékben vehető...
Ajánlott oldalak
2011-05-16 10:29
Kis Erika
Valóságshow és ami mögötte van
Mikor valaki az esti programját kiválasztja, ugyanúgy fogyasztói döntést hoz, mint amikor terméket vásárol, vagy akár egy nyaralásra fizeti be magát. A valóságshow évről évre visszatérő sikertermék, melynek titkát érdemes marketingszemszögből is megvizsgálni.

Valóságshow mint termék

Mikor valaki az esti programját választja ki, ugyanúgy fogyasztói döntést hoz, mint amikor terméket vásárol, vagy akár egy nyaralásra fizeti be magát. Minden valóságshow tehát egy termék, pontosabban egy szolgáltatás, amivel kapcsolatban a fogyasztóknak, vagyis a nézőknek kell megfelelni, ha ez sikerül, a siker garantált, és az adott televíziós csatorna jelentős pénzbevételre tesz szert. A legfontosabb feladat, hogy minél többen „megvásárolják” a termékét, hiszen a magas nézettség magasabb reklámbevételt eredményez, illetve sejthető, hogy minél népszerűbb a műsor, annál nagyobb lehet az SMS-ekből befolyt összeg is. Emelt díjas SMS a kedvencünk nevével vagy emeltdíjas telefon a Kód 1 vagy Kód 2 kiválasztásával. Az ezekhez kapcsolódó emelt díjas számokat már lassan fejből fújjuk, hiszen pl. a Való Világ műsorai alatt majdnem olyan gyakran hallottuk ezeket, mint a főnyeremény részletes felsorolását. Közgazdasági nyelven szólva a negatív határhaszon kategóriába csúszott a gyakori unalmas reklám mantra jellegű ismétlése. De mi is rejtőzik meg ezen telefonszámok mögött? A válasz egyszerű: pénz, vagyis a műsor megtérülésének egy jelentős része. Az sms-bevételeket nézve(,) azonban láthatjuk, hogy a „reklám-mantrák” hatnak a nézőkre.

A célcsoport meghatározása

Mint minden termék kialakításakor, egy televíziós műsor megtervezésekor is rengeteg döntést kell meghozni, ezek közül az egyik legelső és legfontosabb a célcsoport meghatározása. A műsor szerkesztői tisztában vannak azzal, hogy azokat érdemes megszólítaniuk, akik az estéiket szívesen töltik tévénézéssel, így a szolgáltatás célcsoportját elsősorban a fiatalabb és középkorú rétegek alkotják, ahol a nők aránya jóval magasabb, valamint jellemző a középfokú és az alacsonyabb végzettség. Ezek a tulajdonságok jellemzők leginkább az átlagos tévénézőkre, így a műsor készítőinek az ő igényeiket kell kielégíteniük. A potenciális nézők önfeledt szórakozással, vagy mások gondjainak megfigyelésével tudnak a leginkább kikapcsolódni, a műsor jellegéből adódóan a nézők bőven válogathatnak konfliktusokból, problémákból és vidám pillanatokból egyaránt.  Egy valóságshow erre tökéletesen megfelel, így ismét eljutunk a pénzhez, hiszen a nézettség magával hozza a pénzbevételt.

 

Napi szappanopera amatőr szereplőkkel

Ez talán a valóságshow műfajának legjobb meghatározása. Sokakban felmerül az a kérdés, hogy az sms-ek mögött csalás áll, és a műsor forgatókönyv alapján zajlik. Ez nagyrészt igaz, de ne felejtsük, nem az sms-eket kell manipulálni, hanem a nézőket. A néző pedig az alapján szavaz, amit a képernyőn lát. Tehát nagyon könnyű egy adott esetben szimpatikus szereplőből egyetlen este alatt egy negatív személyiséget kreálni. Elég csak egy jól összevágott jelenet, jó háttérzenével, és a nézőt máris befolyásoltuk. Természetesen itt nem arra kell gondolni, hogy szövegkönyvek és előre betanult és begyakorolt jelenetek alapján zajlanak az események, de ezen kívül minden előre kitalált és utólag nagyon erős kézzel szerkesztett. A műsor készítése mindig a szabályzat megírásával kezdődik. Ennek több verziója is van, de lényegében mindegyik ugyanazt tartalmazza. Ez több mint egy egyszerű forgatókönyv, mert bár azt is tartalmazza, de ennél sokkal több információ van benne. Egy jó szabályzat előre meghatározza a műsor szinte minden percét. Természetesen eltérni lehet tőle, és szoktak is, ha egy helyzet azt követeli, de ez alapján lehet úgymond garantálni azt, hogy egy műsor tartson valahová, hogy ne fulladjon unalomba, érdektelenségbe és egyáltalán működni tudjon. Ez adja a műsor vázát, amit aztán a megfelelő szereplőkkel fel is lehet tölteni. A szabályzat és a „forgatókönyv” szintén garantálja, hogy megmaradjon a magas nézettség, így gondolom, már Ön is sejti, hogy ez mivel jár. Igen, pénzbevétellel.

Egy valóságshow kockázatos vállalkozás

Nem szabad azonban arról sem elfeledkeznünk, hogy ezen szolgáltatás mögött is vannak kockázati tényezők. Figyelembe kell venni, hogy alapvetően napi műsorról van szó, amelyet minimum három hónapra szoktak tervezni. Napi alatt ebben az esetben azt kell érteni, hogy naponta legalább kétszeri bejelentkezés van, valamint ezek mellett ott vannak a csatolt műsorok. Egy ilyen műsor elkészítéséhez általában legalább 50 ember folyamatos munkájára van ahhoz szükség, hogy működni tudjon. Ezen szolgáltatás elkészítése rendkívül technikaigényes, hiszen rengeteg kamera, számos tárhely, vágóhelyiségek, vezérlők, munkaállomások szükségesek. Ha megfelelő emberekkel és technikai háttérrel dolgoznak, természetesen nagy sikerre tehetnek szert, de ehhez nagyon fontos, hogy a „forgatókönyv bibliától” ne térjenek el a műsor készítői.

 

Tetszett? Ossza meg a cikket!
Hozzászólások : Valóságshow és ami mögötte van
Hozzászólások száma: 0 db

 
2019 Copyright © Sikeres.hu 3.1 - Epicenter Market Limited.