A jogszabály szerint a szakképzési hozzájárulást a dolgozó képzésére lehet felhasználni. Témáját, tárgyát tekintve olyan képzés jöhet szóba, ami az adott munkakör betöltéséhez szükséges, és a cég...
Ajánlott oldalak
2010-06-29 11:49
BDB
Turkálók fénykora! Miért?
A hazai textilipar hanyatlásával egyenes arányban megnőtt a használt ruhákat árusító boltok, üzletek jelentősége és forgalma. A nyugatról származó használt árudömpinggel nehéz versenyre kelni, sokan már fel is adták a harcot. Térhódításuk már nem csak a kedvező árnak köszönhető, a háttérben sokkal több húzódik meg. A miértekre keressük a választ…

A ruházati piac az elmúlt években ugyan nagymértékben visszaesett, viszont a használt ruhákkal kereskedő cégek forgalma jelentősen megnőtt. A GfK Hungária piackutató cég legfrissebb felmérésre szerint 2008-ban 239 millió darab eladott terméket tett ki a ruházati piac teljes forgalma és ebből csaknem öt százalékban részesedtek a használt ruhákat árusító üzletek, tehát a tavalyi évben egész pontosan 11 millió 233 ezer darab másodkézből származó darabot vásároltunk meg, ami tetemes mennyiségnek számít. Míg a használt ruhákat árusító kis- és középvállalkozások örülnek ennek a tendenciának, addig a nagyobb textilüzemek cseppet sem.

Egyrészről több textilipari nagyvállalat csődbe jutásában szerepet játszottak a csökkenő kereslet mellett a növekvő energiaárak, adók és természetesen a gazdasági válság is. A költségeket ugyan be lehetett volna építeni az árba, viszont a keleti áruházak térhódítása miatt egyébként is zuhanó kereslet így még inkább csökkent volna. Több vállalat már ekkor feladta a harcot és többen akadtak, akik még megpróbálták magukat ennek ellenére fenntartani létszámcsökkentéssel, kapacitáscsökkentéssel. A küzdelem nem járt sikerrel, hiszen az új és olcsó keleti áru mellett a piacon újabb vetélytársak, a nyugati használtruházatot árusító üzletek is megjelentek, elterjedtek. Bár még néhány textilipari vállalatot találunk „mutatóban”, valójában ők is árral szemben úsznak.

Miért?

A kedvező áron túl több ok is van, ami miatt egyre többen érzik annak szükségességét, hogy használt ruházati termékeket vásároljanak. Többek között egyik ok a tudatos vásárlási szokások térhódítása és a környezetvédelem szem előtt tartása. A közgazdaságtan kereslet-kínálat elvén végigvezetve a vonalat ugyanis minél több ember vásárol másodkézből ruházati termékeket, annál kevesebb új áru kerül legyártásra, ezzel együtt csökkent a környezetterhelés és a környezetszennyezés is (gyárak üzemeltetése, energiafelhasználás, textilfestékek használata, vízhasználat stb).

Egy másik ok a karitatív tevékenységre vezethető vissza. Bár közvetlenül nem, de közvetve jótékony célokat is szolgál a turkálókban való vásárlás amellett, hogy életben tartja az erre a tevékenységi körre szakosodott kisvállalkozásokat. A fejlettebb országok karitatív szervezetei, alapítványai a nagyobb városok forgalmas pontjaira gyűjtőládákat helyeznek ki, ahová a lakosság a feleslegessé vált, kinőtt, megunt ruhákat elhelyezheti. Ezeket aztán olyan cégek gyűjtik be, akik továbbértékesítik például hazánkban tevékenykedő kereskedőknek, majd az ebből befolyó bevétel egy tetemes részét annak az adott szervezetnek ajánlják fel, aki a gyűjtőládát kihelyezte.

Ezek a tézisek egyre elterjedtebbek a lakosság körében, így a takarékoskodás és a fenti okok miatt valószínűleg a közeljövőben továbbra sem várható a hazai textilipar fellendülése és talpra állása.

Tetszett? Ossza meg a cikket!
Hozzászólások : Turkálók fénykora! Miért?
Hozzászólások száma: 0 db

 
2017 Copyright © Sikeres.hu 3.1 - Epicenter Market Limited.