A termékdíjköteles termék után termékdíjat fizet a belföldi előállítású és az Európai Közösségen belüli behozatal esetén a első belföldi forgalomba hozó vagy saját célú felhasználás esetén a...
Ajánlott oldalak
2010-12-29 05:53
BDB
Profittermelő marketingterv 2011
Új év, új lehetőségek, új marketingterv… A lehetőségeket időben érdemes megragadni és a 2011-es évet minden erőbedobással kezdeni!

A legtöbb cégvezető az év első napjaiban visszatekint az eltelt 12 hónapra és egybevetve pénzügyi és egyéb lehetőségeit megpróbálja végiggondolni az új év stratégiáját. Többen latolgatják azoknak a lényeges elemeknek a változtatását, mely eredményesebbé teheti a vállalkozást, azonban a mindennapi stressz és feszült munkatempó alatt általában elsiklanak felette, ezzel együtt háttérbe szorítva a versenyképesség egyik elemét. Ugyanez a helyzet a marketingtervvel is, mely általában az utolsók között készül el, aztán ha van rá idő és a vezető eszébe jut, „hullámvasút” taktikát követve reklámoz, népszerűsít, holott az átgondolt és jól megtervezett marketingstratégia még egy kisvállalkozás életében is elengedhetetlen.

 

"A terv cselekvés nélkül ábrándozás, a cselekvés terv nélkül lidércnyomás" - állítja egy japán közmondás és valójában teljesen igaza van. A papírra vetett értékes ötletek, megoldási lehetőségek és inspirált megérzések nagyobb eséllyel élik túl a mindennapi mókuskereket és valósulnak meg. Hogy milyen pontok alapján érdemes ezt megtenni?

A realitás talaján

Először is reális tervet az előző év értékelése és piaci elemzése nélkül nehéz összeállítani. Az óévre hátranézve és értékelve azt hozhatnak csak új terveket, fontolgathatnak új lehetőségeket. Mindenképpen érdemes gondosan átnézni az előző év forgalomkimutatását és mindennel összevetve (marketing hatása, munkaerő, munkatempó, nyári vagy téli leállás, ezek alatt elért forgalom stb.) áttekinteni. A legideálisabb, ha ezt tevékenységi körönként, vevőnként, termékcsoportonként is lehetőség van megtenni, így a döntéshez több információ áll rendelkezésre.

A cég elemzésén túlmutatva a piac elemzésének is meg kell történnie, hiszen a vállalkozás tevékenységéhez tartozó szektor helyzete nagymértékben befolyásolja az eredményességet, illetve magyarázza az esetleges mutatókat cégen belül (versenytárs, konkurencia megjelenése, csökkent keresleti mutatók stb). Végiggondolva, tudatosítva és papírra vetve azon túl, hogy később is szükség lehet az információkra, könnyebben találhatnak rá megoldást is.

 

Pareto-elv , avagy a 80/20-as szabály

A menedzsment-szakirodalomból ismert Pareto-elvet fontos megemlíteni, hiszen eszerint a vevőkör mindössze 20 százaléka hozza egy vállalkozás számára a bevétel 80 százalékát. A marketingtervnél tehát a törzsvásárlói vevőkör elemzése kiemelkedő fontosságú, a nekik szánt reklámok, akciók hatalmas lehetőséget rejtenek egy vállalkozás felvirágoztatásában, vagy pozíciója megtartásában.

Célok célpontban

A terv részeként fontos meghatározni célokat is, lehetőleg minél konkrétabban, hiszen így sokkal jobban lehet mérni az eredményességüket. Ha a vállalkozás több tevékenységgel foglalkozik, érdemes ezeket külön egységként kezelni, céljaikat külön megfogalmazni. Milyenek lehetnek ezek a célok? Például 5%-os forgalomnövekedés, 5 új partnerrel való szerződéskötés, új termék bevezetése, céges weboldal látogatóinak megduplázása, hírlevél beindítása stb. Minden vállalkozásnak vannak tervei, céljai, viszont ezeket már év elején konkretizálva nem juthat a cég egy tengeren ide-oda hánykódó hajó sorsára.

Fókuszáljon a vevőkörre!

A célok mellett a célcsoportok meghatározásának is jelentősége van, hiszen ez a marketingkommunikációban elengedhetetlen! Másként kell közelíteni a fiatalabb és idősebb korosztályhoz, a kis- vagy nagyvárosban lakókhoz és még sorolhatnánk.  Ha több célcsoport is a fókuszába kerül a vállalkozásnak, akkor alkalmazzanak külön-külön kommunikációt reklámjaikban, illetve térképezzék fel, melyik csoport, milyen fórumon nyilvánul meg, nézzünk utána statisztikáknak, kutatásoknak (pl.: közösségi oldalak látogatói, korra, nemre való tekintettel stb.)

 

A „szentesített” eszköz

Ha megvan az elemzés, a cél és a célcsoport már csak eszköz kell a vezető kezében, hogy megvalósuljanak tervei. Ennek meghatározására több lehetőség is adott: direkt marketing, bizalomépítés, kiállítás, partnertalálkozó, reklámanyagok, hirdetések, internetes, online eszközök, együttműködés más cégekkel (keresztmarketing), szakmai képzések, találkozók szervezése stb. Az év elején rögzített, lehetőleg minél részletesebben leírt terveket érdemes hónapról-hónapra elővenni, kibővíteni. A könnyebb kezelhetőség mellett azt is el lehet kerülni, hogy év végére egy üres papírlap előtt azt tudják csak a vezetők nyugtázni, ami nem valósult meg.

Mennyi az annyi?

A marketingterv lényeges eleme a költségtervezés is, hiszen csak ennek tükrében valósulhatnak meg az előre kigondolt ötletek. Már az év elején fontos egy bizonyos keret meghatározása és az év folyamán ennek többszöri felülvizsgálata, átgondolása az árváltozások és az egyéb tervek függvényében.

A tervezés gyakorlatilag semmibe sem kerül és mindössze egy-két órányi átgondolt munkát igényel, viszont jelentőségét tekintve nagy előrelépésnek számít. Az egész év folyamán olyan segítséget és támaszt nyújt, mellyel több szempontból is jól jár a vállalkozás: átláthatóbb és átgondoltabb marketingstratégiát eredményez és ez jelentősen hozzájárulhat a cég versenyképességéhez.

Tetszett? Ossza meg a cikket!
Hozzászólások : Profittermelő marketingterv 2011
Hozzászólások száma: 0 db

 
2018 Copyright © Sikeres.hu 3.1 - Epicenter Market Limited.