Bármilyen kereskedelemről legyen szó a szükséges végzettségről a helyi okmányiroda ad kizárólag pontos felvilágosítást. Végzettség akkor biztosan nem kell, ha valaki kizárólag a saját maga által...
Ajánlott oldalak
2011-05-20 06:48
Bálint Brigitta
Nesze semmi, fogd meg jól…
Április közepén lépett életbe az a rendeletmódosítás, mely a borászati termékek egységes bizonylatolási, nyilvántartási és elszámolási rendjét egyszerűsíti… elviekben. Lapunk utánajárt, hogy vajon a gyakorlatban mik a tapasztalatok: tényleg beváltotta a hozzá fűzött reményeket?

A szabályozás fő célja, hogy a borászok napi munkáját érdemben könnyebbé tegye, azonban a rendelet bevezetése óta a gyakorlatban sajnos kevés változás történt, nem sokat könnyített az adminisztrációs nehézségeken – nyilatkozta lapunknak a Sóshalmi Borászat képviseletében Molnár Éva borász, termékértékesítő.

„Ha egy megrendelés beérkezett, meg kellett hozzá írni egy szállítólevelet, egy számlát és egy Borkísérő Okmányt (BKO), mely kevés különbséggel ugyanazokat az adatokat tartalmazza, mint a számla vagy a szállítólevél. Amennyiben nem palackos borról van szó, zárjegyet kell a kannákra ragasztani, amihez a Vámhivatal által hitelesített jegyzékből ki kell azt vezetni, csakúgy, mint az eladott tételeket a pincekönyvből, majd a kiszállítás után a szállító, számla, BKO másodpéldányait fel kell dolgozni. Ha naponta csak öt vásárló van, ez abban az esetben is több mint egy óra adminisztráció. Az új rendelet szerint a „könnyebbség” kimerül abban, hogy a szállításhoz elegendő a számlát kiállítani, a Borkísérő Okmány kitöltése nem szükséges.” – árulja el a borász.

„A borászati üzem által szabad forgalomba bocsátott szőlőbor szállítása esetében az értékesítésről kiállított számla borkísérő okmánynak minősül, amennyiben az 1. mellékletben meghatározottak szerint az eladóra és a vevőre vonatkozó adatokat, a forgalomba hozatali engedély szerinti termékmegnevezést, a termék űrtartalmát, darabszámát tartalmazza.”

(27/2011. (IV.12.) VM rendelet, 2.§ (4).)

Az elmondottak alapján világosan kiderül, hogy a rendeletmódosítás a „nesze semmi, fogd meg jól” elve alapján került összeállításra, még annak ellenére is, hogy annak megalkotását hosszas egyeztetés előzte meg. Bár a hatóságok, a Vidékfejlesztési, illetve a Nemzetgazdasági Minisztérium a szakmai szervezetek bevonásával továbbra is keresi azokat a lehetőségeket, melyekkel a borászok életét könnyítenék, egyelőre ez csak halvány reménysugárként sejlik fel a sötét alagút végén. Hogy mi lenne a tényleges megoldás?

„Az adminisztráció csak úgy tehető igazán könnyebbé, ha nem a meglévő törvényt módosítanák, hanem egy új rendszert dolgoznának ki, amely leginkább a pincekönyvben történő adminisztráció alól mentesítene. Mivel a legtöbb borászat rendelkezik a készleteiről nyilvántartással, ezt kellene olyan formába önteni, amely a Vámhivatal „igényeit” is kielégíti” – osztotta meg erről alkotott véleményét Molnár Éva.

 

Tetszett? Ossza meg a cikket!
Hozzászólások : Nesze semmi, fogd meg jól…
Hozzászólások száma: 0 db

 
2019 Copyright © Sikeres.hu 3.1 - Epicenter Market Limited.