A hazai cégek külföldi piacokra lépésével az ITD Hungary nevű szervezet (http://www.itdh.hu/) foglalkozik: ők felelnek Magyarország és a magyar állampolgárok, vállalatok külgazdasági...
Ajánlott oldalak
2011-09-12 08:08
Kis Erika
Meglepő, de igaz: nem a pénz motiválja embereit!
A vezetők számtalanszor felteszik a kérdést, hogy mivel tudnák motiválni a munkatársaikat? A válasz legtöbbször a pénz, de valójában nem ilyen egyszerű a megoldás. Számos kutatás eredménye igazolja, hogy ha motiválni akarunk valakit, azt alapvetően ne extra pénzügyi eszközökkel tegyük.

Miért nem tudnak egyes vezetők jól motiválni?  A probléma talán ott van elásva, hogy motiválni senkit nem lehet, a szó klasszikus értelmében.  Ami viszont megtehető, hogy megpróbáljuk a jó minőségű alkalmazottainkat nem elrontani ilyen téren. Itt főként az eredendően „beépített” képességekre, és viszonyulásukra gondolok, hisz a legtöbb ember alapban is motivált a munkafeladatok során felmerülő problémák megoldására.

 

A vállalati motivációs eszközöket tanulmányozva végeztek egy egyszerű kísérletsorozatot, amelybe ovis gyermekeket vontak be. A felmérés során gyermekek játszottak, festettek egy óvodai szobában és azt vizsgálták, hogy mi az, amivel rontani lehet a hihetetlenül magas motivációs szinttel rendelkező ovisok hozzáállásán. Három csoportra osztották a gyerekeket, akik különböző szobában festettek, rajzoltak az ott található eszközök segítségével:

1)     Az első csoportnál senki nem ment be gyerekekhez, melynek hatására ugyanúgy festettek tovább.

2)     A második csoportnál – ez fontos momentum: előre nem bejelentett módon – egy óra leforgása után bementek hozzájuk a kísérletvezetők, és kis jutalmakat adtak át a kicsiknek a festményekért. Miután kimentek a felnőttek a gyerkőcök épp olyan felhőtlenül rajzolgattak, és festegettek tovább, mint az előtt.

3)     A harmadik csoportban a kutatók megpróbálták modellezni a modern vállalatok többségénél elfogadott „bónusz rendszer” működését. A gyerekeknek ugyanis – még a kísérlet előtt – megmondták, hogy ha rajzolnak egy szép képet, akkor ajándékot kapnak. Tehát nem spontán adnak nekik valamit, hanem előre megállapodnak valamiben.

A felmérés meglepő adatokat hozott, ugyanis a harmadik csoportban lévő gyerekek egész másképp reagáltak, mint ahogy azt egy vállalat HR-ese elvárta volna tőlük. Egészen pontosan fogalmazva: ellentétesen. Miután egy óra elteltével a gyerkőcök megkapták az ajándékokat, és a fehér köpenyesek kisvártatva elhagyták a termet, valami egészen hihetetlen dolog történt: a gyerekek leálltak a rajzolással, és látszólag (és tegyük hozzá, ténylegesen is) elvesztették a motivációjukat. Az eredményekből következtetve láthatjuk, hogy „extra motiválás” nélkül a gyerekek szintúgy megőrizték a motivációjukat, mint amikor meglepetésszerűen próbálták őket jutalmazni, viszont, amikor előre megbeszélték, hogy abban az esetben kapnak majd valamit, ha rajzolnak egy szép képet, az ajándék átadása után a motivációjuk gyakorlatilag nullára esett. Gondoljunk csak bele, ha egy örökmozgó ovisra ilyen hatással van ez a fajta jutalmazási rendszer, vajon egy félig kiégett managerre milyennel lesz?

 

A fenti kísérletet egyébként számtalanszor megismételték, nem csak ovisokkal, és más feladatokkal is. Mondanom sem kell, az eredmény gyakorlatilag ugyanaz lett. Megfigyelték azt is, hogy a hirtelen jött (nem HA-AKKOR típusú) pénzbeli jutalmak is úgy működnek, hogy ha túl NAGY a jutalom összege, akkor a munkateljesítmény csökkenni fog.  Sajnos alapvetően anyagias és pénz centrikus világban élük, ezért sok cég már nem is gondol az egyéb jutalmakra, gondolok pl. dicséretre, az elismerésre, és ehhez hasonló – nem igazán kézzelfogható – pszichológiai módszerekre. Ezen módszerek nem csak azért működnek jól (akár közgazdasági értelemben is), mert rendkívül olcsónak számítanak, de azért is, mert rendkívül hatékonyak tudnak lenni, a pénzbeli kompenzációhoz képest.

Egy szónak is száz a vége: az alapfizetésen kívül ne pénzzel próbáljunk motiválni, mert valószínűleg nem fog sikerülni. Egy állásra azt a jelöltet vegyük fel (minimális korlátozással), aki azt a legjobban akarja. A jelentkezőkön látni fogjuk, ki szeretné azt a legjobban, hiszen a pályázók sokkal jobban ismerik magukat, mint mi, vagy bármilyen HR-es.

 

Cimkék: vállalkozó
Tetszett? Ossza meg a cikket!
Hozzászólások : Meglepő, de igaz: nem a pénz motiválja embereit!
Hozzászólások száma: 0 db

 
2018 Copyright © Sikeres.hu 3.1 - Epicenter Market Limited.