Kritikus időkben hasonló profilú vagy egymást kiegészítő szolgáltatást nyújtó vállalkozások, ha közös érdekeik mentén összefognak, több sikert érhetnek el, mint egyedül.
Sok cég nem is annyira a fejlődés növekedéséért, inkább a túlélésért harcol. Érdemes ezért megkeresni egy másik üzletet vagy egy olyan cégtársat, akit példaképül állítana maga elé, ha úgy gondolja, hogy tanulhatna tőle. Az ismeretségből születnek a beszélgetések, a beszélgetésekből a jó ötletek, és esetleg barátságok vagy üzlettársi viszony.
![]() |
Nem üzleti titkot kell kérni és megbeszélni (ami a gazdasági tevékenységhez kapcsolódik), hanem a mindennapi szakmai tudást lehet egymásnak átadni.
A kisvállalkozók vezetőinek döntő része meg van győződve arról, hogy ő mindenhez ért. Sokszor előfordul, hogy ami belülről észrevehetetlen, az kívülről nézve nagyon könnyen megoldható. Ezért egy nagy fejlesztés vagy bármilyen váltás előtt érdemes átbeszélni a dolgokat egy erre alkalmas külső szakértővel.
Ma már nálunk is megtalálhatók az úgynevezett amerikai mintájú MasterMind csoportok. Ilyenkor azonos szintű, de nem konkurens cégek vezetői rendszeresen összeülnek, és mindenki elmondja a problémáit, a többiek pedig tanácsot adnak. Egy-egy ilyen csoportban igazán hasznos ismeretekre lehet szert tenni. A tapasztalatok szerint hihetetlen farkasvakság alakul ki a vezetőkben egy-egy ötletükkel szemben, és ez megakadályozza, hogy észrevegyék a saját hibáikat – ami pedig komolyan akadályozhatja a cég fejlődését.