Jelenleg elfogadás alatt van az a törvény, ami a TEÁOR kódok átsorolását legkésőbb a 2008-as adóévről készített adóbevallásban teszi kötelezővé. A törvény elfogadása esetén a tevékenységi körökben...
Ajánlott oldalak
2010-01-22 07:25
Viktor Dezső
Induló vállalkozások és az informatika - II.rész
Az informatikai rendszer a hardverelemek mellett természetesen nem kevés szoftverből is áll. Ezekkel a programokkal folyamatosan adatokat, dokumentumokat generálunk, melyek ugyanúgy üzleti folyamataink részét képezik. Ezek biztonságát is garantálnunk kell, több aspektusból is.

 

Szoftverek és rendszerünk védelme

 

Első és legfontosabb: a legális szoftverek használata nem lehet kérdéses.

A nem jogtiszta programok használata nagyon súlyos bírságokat jelenthet számunkra, tekintve, hogy a BSA nevű szervezet meglehetősen komolyan veszi a vállalati környezetek ellenőrzését. Ebből a szemszögből, ami szintén lényeges, az a licenszkonstrukciók megfelelő megválasztása. Operációs rendszer esetében egyértelműen az OEM változat a legolcsóbb. Azt azonban fontos tudni, hogy ez a verzió géphez kötődik, tehát ugyan a terméket mindegy hányszor telepítjük, de azt mindig csak ugyanarra a gépre installálhatjuk. Ennélfogva, inkább javasolt a dobozos, vagy a licenszelt változat. Szerver operációs rendszer esetén annyi még a megkötés, hogy ott az OEM termékváltozatot önmagában nem, kizárólag szerverrel egy számlán lehet megvásárolni, így minősül ugyanis jogtisztának. Vállalati hálózatunkban, noha sok ellenzője akad, de érdemes a Microsoft operációs rendszereit alkalmazni, ugyanis a könyvelő és egyéb ügyviteli programok jellemzően csak Windows környezetben futnak, nyílt forráskódú Linux platform alatt nem.


Rendszerünket több irányból is érhetik fenyegetések. A kívülről, interneten keresztül érkező támadások elhárítására vagy egy kisebb hardveres tűzfal, vagy pedig a számítógépre telepített vírusirtó- és védelmi szoftverek nyújtanak megoldást. Mivel jellemzően állandóan kapcsolódunk az internetre, így a fenyegetések kiszűrése kritikus fontosságú. Hiszen például banki ügyeinket is interneten keresztül végezzük és gyanú szerint nem szeretnénk, ha saját magunk figyelmetlensége miatt illetéktelen kézbe kerülnének banki hozzáférési adataink.


Belső adatbiztonságunkra is szükséges ügyelnünk. A rendszer biztonságának megerősítését adatmentéssel is támogatni kell. Az érzékeny céges adatokat érdemes napi szinten menteni, egy külső tárhelyre, speciális mentőprogramok segítségével. Sokan ezen akarnak leginkább spórolni, noha az adatvesztésből eredő anyagi kár kivétel nélkül nagyságrendekkel több, mint amennyibe egy egyszerű mentési megoldás kerül. Ehhez nem kell más, mint egy külső lemezes tároló, két nagyobb kapacitású merevlemez és egy mentőszoftver, amivel könnyedén és szinte észrevétlenül végezhetjük ezeket a feladatokat.   


Végezetül kitérnék a hálózatok legcsendesebb tagjára, ami mégis a legnagyobb szolgálatot teheti, ez pedig az UPS azaz a szünetmentes tápegység. Mindannyian találkoztunk már azzal, hogy áramszünet esetén hirtelen megszakad a munkánk és kezdhetünk minden elölről. Az UPS azokat az időszakokat segít áthidalni, amíg nincs hálózati áramellátás, így munkánkat vagy zavartalanul folytathatjuk, vagy biztonságosan leállíthatjuk a gépeket, hogy a megszakadó tápellátás miatt ne veszítsünk adatokat.


Ehhez kapcsolódik továbbá a túlfeszültség elleni védelem kérdése is. Ez azért kritikus, mert az elektromos eszközök érzékenyek az áramingadozásokra, egy-egy magasabb feszültséglöket pedig könnyedén leégetheti a szenzitív fogyasztókat, pillanatok alatt megsemmisítve infrastruktúránkat. Ez legegyszerűbben túlfeszültségvédett elosztókkal oldható meg, melyek letranszformálják a beérkező lökéseket, ezzel védve a rendszer komponenseit. Gyakorlatban mégis csak nagyon kevés helyen alkalmazzák ezeket a védelmi eszközöket, annak ellenére, hogy mindössze néhány ezer forintos tételekről beszélünk.


Beszállítónk megválasztásakor tartsuk szem előtt azt, hogy az adott partner minden felsorolt területre tudjon megoldást nyújtani. Az ajánlatok elbírálásakor pedig ne az ár legyen döntő. Egyrészről rendszerünk nem egy évig fog bennünket szolgálni, így érdemes a némileg drágább, de minőségi megoldásokat választani, melyeknek életciklusuk magasabb, ennélfogva jobb az ár-érték arányuk is. Leendő partnereinktől érdemes technológiai érveket is kérni, miért az adott gyártó adott modelljét ajánlják, illetve melyek az eszközök legfőbb előnyei a konkurensekkel szemben. Ezeket, összevetve az árakkal, biztosak lehetünk abban, hogy jól megalapozott döntést hoztunk. 


„A cikk szerzője Viktor Dezső, a sikeres.hu IT szakértője. Kérdezzen tőle Ön is!”.
Cimkék: informatika
Tetszett? Ossza meg a cikket!
Hozzászólások : Induló vállalkozások és az informatika - II.rész
Hozzászólások száma: 0 db

 
2017 Copyright © Sikeres.hu 3.1 - Epicenter Market Limited.