A működési engedély, telepengedély ügyében a helyi polgármesteri hivatal - általában igazgatási - irodája ad pontos felvilágosítást. A működési engedély kérelmezése 10.000 Ft-ba kerül. A kérelem...
Ajánlott oldalak
2010-01-20 08:10
Viktor Dezső
Induló vállalkozások és az informatika - I.rész
A napi üzletvitel mára teljesen elektronikus alapra helyeződött át, ennélfogva érdemes hosszú távú megoldásokat választani.

 

I. rész - Alapvető rendszerelemek

 

Számos dolog van, amire az eszközök kiválasztása előtt és a döntéskor oda kell figyelni. Cikkünkben ezúttal egy néhány fős vállalati környezet informatikai hátterének kialakításához nyújtunk támpontokat.

 


A rendszer összeállítása előtt tudni kell, hogy mi magunk vagy épp alkalmazottaink, mennyire lesznek mobilisak. Ezzel együtt az is fontos, hogy a cég tevékenységéhez mekkora volumenű fizikai árumozgás kapcsolódik majd, ugyanis adott esetben két teljesen különböző infrastruktúra kiépítése lesz javasolt.


Az első kardinális kérdés a számítógép. Ez lehet hagyományos asztali PC, vagy ha hordozni szeretnénk, akkor notebook. A manapság oly divatos netbookok viszont, noha kicsik és könnyen magunkkal vihetők, nem alkalmasak üzleti felhasználásra. A netbookok hálózatba illeszthetősége, az operációs rendszerük sajátosságai révén rendkívül korlátozottak, így a távolról történő munkavégzést rendkívüli módon megnehezítik. A notebookok esetén több kritérium van; fontos, hogy processzoruk legalább Core2Duo típusú legyen, azaz két operatív maggal rendelkezzen. Hordozhatóság szempontjából a súly sem elhanyagolható, így optimálisan a 13-15”-os változatok a megfelelők. A 13” alatti notebookokkal azért is érdemes óvatosnak lenni, mert ezek mérete kisebb, mint egy hagyományos billentyűzet teljes mérete, így billentyűik is kisebbek a megszokottnál. Ebből eredően, az ezeken történő gépelés nehézkes lehet. Emellett lényeges kérdés az üzemidő, a notebook akkumulátorának legalább 6 cellásnak kell lennie. Az irodán kívüli munkavégzés miatt is fontos ez, hiszen így egy feltöltéssel akár 3 órán keresztül is zavartalanul dolgozhatunk, tápellátás nélkül.


Ugyanezt segíti a dokkolhatóság is. A dokkoló az a kiegészítő eszköz, melyre a notebookot helyezve, azonnal tápellátást, hálózati kapcsolatot és egyéb külső csatlakozást biztosíthatunk. Dokkolót azért is érdemes használni, mert erre monitort csatlakoztatva, a notebook tartalmát képernyőn nézhetjük, továbbá rendes méretben és magasságban tekinthetjük meg a szövegeket , és nem kell a gép fölé görnyednünk. Egér és billentyűzet szintén csatlakoztatható a dokkolóhoz, így minden sokkal kényelmesebbé válik.

 

Notebook választásakor lényegi kérdés, hogy csak irodai alkalmazásra, tehát szövegszerkesztésre, levelezésre és prezentációk készítésére használjuk-e a gépet, vagy épp grafikus szerkesztőprogramokat is futtatunk-e rajta. Előbbi esetben megelégedhetünk az alacsonyabb árfekvésű üzleti notebookokkal is, melyekben integrált videokártya található. Utóbbinál viszont kiemelt fontosságú a dedikált videokártya, így ugyanis a grafikus vezérlő nem a rendszermemóriát veszi igénybe, tehát nem fog végletesen lelassulni a gép.


Asztali gépet használva egyszerűbb a helyzet. Az üzleti konfigurációk paraméterezései jellemzően irodai használatra teszik a gépeket alkalmassá, az úgynevezett munkaállomások viszont a komolyabb, akár grafikus igényeket is maradéktalanul kielégítik. Monitort választásakor a méret és a felbontás az egyik legfontosabb kérdés. Kijelzőből 19”-os, 4:3-as normál képarányú modell választása javasolt. Fontos a relatíve magas kontrasztarány, ami legalább 400:1 értékű, fényerőből a 350cd/m2 már ideálisnak mondható. Az emelhetőséget biztosító állvánnyal szerelt monitorok némileg drágábbak, de ergonómiai szempontból érezhető plusz kényelmet nyújtanak. Abban az esetben, ha grafikai feladatokat is végzünk, úgy érdemes a 22”-os szélesvásznú (16:9 vagy 16:10 képarány) méretkategóriából választani. Színhűség szempontjából a TFT panel típusa nem mindegy. Képszerkesztési vagy grafikai tervezési feladatokhoz, az úgynevezett PVA, S-PVA, vagy IPS panellel szerelt kijelzőket kell keresni, ezek ugyanis nagyon jó kontrasztossággal és kiváló színvisszaadási paraméterekkel rendelkeznek.


Egy iroda működéséhez a papírok is hozzátartoznak. A nyomtatás, a másolás és a faxolás is napi tevékenység, költségkímélő megoldást pedig a multifunkciós készülékek jelentenek, melyek egy kompakt gépként szolgálják ki ezeket az igényeket. Ha több felhasználó is igénybe veszi ezt az eszközt, úgy a legfontosabb a 10/100 Ethernet csatolófelület megléte, azaz a hálózatos csatlakoztathatóság. A készülékek nyomtatási sebessége kevésbé lényeges egyébként, ami ennél kardinálisabb kérdés, az a jó terhelhetőség, illetve a magas festékanyag kapacitás. Technológiáról is szót ejtve, kizárólag a lézer, vagy a LED (esetleg a szilárdtintás) nyomtatók megvásárlása javasolt. A tintasugaras printereknek ugyanis olyan irreálisan magas költségű a kellékanyag ellátása, hogy csakis professzionális alkalmazásban használhatók hatékonyan, nem beszélve a festék beégetésének módjáról.


Érdemes tehát pontosan felmérni hálózatunkat és számításba venni minden lehetőséget, hiszen a megbízható üzleti működéshez és folytonossághoz csak egy stabil rendszer nyújt biztos alapot. Az informatika nem egy szükséges rossz, hanem egy olyan háttér, mely megfelelően kialakítva, cégünk termelékenységét segíti elő.


- A cikk szerzője Viktor Dezső, a sikeres.hu IT szakértője, kérdezzen tőle Ön is! -

Cimkék: informatika
Tetszett? Ossza meg a cikket!
Hozzászólások : Induló vállalkozások és az informatika - I.rész
Hozzászólások száma: 0 db

 
2017 Copyright © Sikeres.hu 3.1 - Epicenter Market Limited.