A működési engedély, telepengedély ügyében a helyi polgármesteri hivatal - általában igazgatási - irodája ad pontos felvilágosítást. A működési engedély kérelmezése 10.000 Ft-ba kerül. A kérelem...
Ajánlott oldalak
2009-12-24 07:08
Majoros-Tóth Orsolya
Fogyasztói jogok, kereskedői kötelességek
A fogyasztókat ugyanazok a jogok illetik meg a karácsonyi vásárokon beszerzett termékeknél, mint az üzletben vásároltak esetében - hívta fel a figyelmet a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége (FEOSZ).
A december 17-én közzétett felhívásban a fogyasztóvédelmi szervezet a vásárlókat és az árusokat egyaránt figyelmezteti a szavatossági idők ellenőrzésére, az árúk bevizsgálásának kötelezettségére, a formailag helyes blokk kiadására, és egyéb szabályokra. A FEOSZ azt javasolja a vásárlóknak, hogy ellenőrizzék, rajta van-e a blokkon a vállalkozás elérhetősége, ahol a vásárlást követően is elérhető a kereskedő. Ezzel a vásárlókat, és a tisztességes kereskedőket is védik a bóvlitól, az olcsó, de rossz –akár balesetveszélyes- árútól.

A FEOSZ hangsúlyozta, hogy az akciós áruknál kizárólag akkor tagadható meg a fogyasztó szavatossági jogának teljesítése, ha a leárazás okára a kereskedő előre felhívta a vásárló figyelmét. A leárazás okaként megjelölt hiba miatt a vevő nem panaszkodhat később, de ha a terméknek más baja is van, akkor azt kifogásolhatja. (A FEOSZ példája szerint: ha egy tévékészülék azért akciós, mert a külső burkolata sérült, de a használat során kiderül, hogy a kép minőségével, vagy a távirányítóval is probléma van, akkor a fogyasztó élhet minőségi kifogással, és kérheti a készülék javítását, cseréjét, végső soron a vételár visszatérítését). Tartós fogyasztási cikk esetén egyébként, ha a rossz terméket 3 munkanapon belül visszaviszi a fogyasztó, akkor az árut ki kell cserélnie a kereskedőnek. (Tehát a fenti példában szereplő televízió esetében, ha 3 nap alatt visszaviszik, akkor nem kell javításra várni, hanem másik készüléket kell kiadni helyette. Akciós termék esetében ez problémás lehet, az árukészlet szűkössége miatt.) Ha a termékkel felmerülő probléma nem minőségbeli, akkor a kereskedő mérlegelhet: visszaveszi-e a rossz méretű cipőt, kicseréli-e más színűre az ünnepek előtt vásárolt ruhadarabot. Erre jogszabály nem kötelez. 

A FEOSZ javaslata szerint, ha egy termékkel kapcsolatban bárminemű kifogás merül fel, akkor mindenképp vegyenek fel jegyzőkönyvet az érintett felek. Egy szabályos jegyzőkönyvben szerepelnie kell a fogyasztó nevének, címének, a kereskedő adatainak, és a kifogásolt termékkel kapcsolatos adatoknak. (Mikor és mennyiért vásárolta a vevő, mi a probléma a termékkel, mikor vitte vissza a kereskedőnek, és milyen megoldást szeretne a baj orvoslására.) A jegyzőkönyvből jár egy példány a vevőnek is.

Tetszett? Ossza meg a cikket!
Hozzászólások : Fogyasztói jogok, kereskedői kötelességek
Hozzászólások száma: 0 db

 
2017 Copyright © Sikeres.hu 3.1 - Epicenter Market Limited.