Nincs általános érvényű „menetrend", de van néhány olyan dolog, amire mindenképpen szükség van: LÉPÉSEK KÖLTSÉGEK Egy életképes ötlet. Az ötletgazda dolga felmérni a piaci igényt, vagyis egy kis...
Ajánlott oldalak
2011-03-23 10:04
Kardos Renáta
15 évesen munkába állni nem az ördögtől való
- mondja a kormányfő. Szakértőt kérdeztünk: mit szól a kormány oktatásüggyel kapcsolatos terveihez, legfőképpen ahhoz, hogy levinnék a tankötelezettség korhatárát 18 évről 15 évre. Egyetért vele vagy sem, meghozhatja-e a kívánt eredményt az intézkedés, milyen hatással lehet ez akár a tanárokra, diákokra, szülőkre, összegészében a társadalomra?

Habár egyelőre nincsenek kidolgozott tervek, így nem tudjuk pontosan, mi hogyan kerül majd megvalósításra, a március elsején nyilvánosságra hozott Széll Kálmán Tervből egyértelműen kiderült, a kormány mindent az adósságcsökkentésnek rendel alá. Nem lesz ez alól kivétel az oktatásügy sem.

A március elsején Matolcsy György által kihirdetett program oktatásüggyel foglalkozó része sokakat megdöbbentett és még többeket felháborított. Az intézkedések között szerepel például az iskolák államosítása, a tankötelezettség korhatárának leszállítása, a szakmunkásképző rendszer megerősítése, a kormány által feleslegesnek ítélt szakok megszüntetése és a férőhelyek csökkentése a felsőoktatási intézményekben.  A tervek szerint 2012. szeptember 1-től új köz- és felsőoktatási törvény lép majd életbe, mely az előzetes számítások szerint 38 milliárd forint megtakarítást hoz az államnak – írja a Hírszerző.hu.

Amellett, hogy minden egyes pont nagy port kavart az érintettek között, mind közül egynek társadalmi jelentősége és hatásai is lehetnek, így külön figyelmet érdemel.

A miniszterelnök szerint lehetővé kell tenni, hogy még 18 éves koruk előtt eldönthessék a fiatalok, dolgozni vagy tanulni szeretnének a továbbiakban. 15 évesen munkába állni „nem az ördögtől való dolog” – mondta el a kormányfő, ezért terveik közt szerepel, hogy a tankötelezettséget 18 éves korról 15 évre csökkentsék. Orbán Viktor emellett azt is kijelentette, természetesen aki a tanulást választja, annak 18 éves koráig továbbra is jár az ingyen oktatás. A programpont valódi lényege, hogy az állam biztosítsa a lehetőséget azok számára, akik „ki akarnak szállni”, hogy maguk is munkába álljanak.

Sokan nem értenek egyet ezzel. A szakszervezetek hiányolják az egyeztetést és hozzánemértéssel vádolják a kormányt. Szerintük az állam le akarja venni a kezét ezekről a gyerekekről, miközben nem biztosítja ehhez a megfelelő körülményeket: az oktatási rendszerből így kikerülő fiataloknak végzettség nélkül esélyük sem lesz az elhelyezkedésre. Szakértők szerint az is borítékolható, hogy az intézkedés éppen a szociálisan egyébként is nehéz helyzetben lévőket fogja kitessékelni a rendszerből, ami szintén nem hozza meg a várt gazdaságélénkülést.


 Egy felmérés szerint a sikeres elhelyezkedéshez manapság elengedhetetlen az érettségi.

Az érintett korosztályt tanító tanárok szintén hangot adtak felháborodásuknak, mivel az előzőekkel összecsengő véleményük szerint ez a lépés éppen a szelekciót erősítené, miközben az ország jelenlegi helyzetében szinte biztos, hogy az oktatási rendszerből kikerülőkre munkanélküliség vár. A másik oldalról pedig ott van az a tény is, hogy az intézkedés bevezetése számos tanári állást tesz majd feleslegessé.

Mivel a téma a több olvasónkat is közvetlen érintheti, az oktatásügyben jártas szakembert kérdeztünk, mit gondol az intézkedésről. Valóban ilyen rossz a helyzet?

Ha a költségvetés fenntarthatóságáról van szó, akkor jó megoldás az állami szerepvállalás, ezen belül a kötelezően eltartottak számának csökkentése – válaszolta kérdésünkre Lengvárszky Attila, a Pécsi Tudományegyetem oktatási igazgatója, aki egyben a városi Oktatási és Kulturális Bizottság alelnöke is. Véleménye szerint nem kizárt, hogy az intézkedés színvonal-emelkedéshez vezet, hiszen a rendszerben kallódó, rossz előmenetelű tanulók kényszerpályája ezzel megszűnik. Más kérdés, hogy ezzel együtt a másik oldalon azonnal társadalmi feszültség jelentkezik, hiszen ők puszta megjelenésükkel növelik a szakképzetlen munkanélküliek számát.

A PTE oktatási igazgatója szerint jó irány, ha – mivel az iskola nem köteles felvenni vagy a rendszerben tartani a rossz tanulót – lehetőség van a teljesítmény szerinti szelektálásra, ami szintén színvonal-emelkedést eredményez. Emellett mindez a tanárokra is hatással lesz, mivel a megtartandó órák száma ugyan csökken, ám nagyobb hangsúly helyeződhet a minőségi munkára. Összességében: a jogszabályváltozásnak köszönhetően az oktatási rendszerből kikerülhetnek a potyautas tanulók és az elkedvetlenedett, megújulásra képtelen, belefásult tanárok is.

 

Tetszett? Ossza meg a cikket!
Hozzászólások : 15 évesen munkába állni nem az ördögtől való
Hozzászólások száma: 0 db

 
2019 Copyright © Sikeres.hu 3.1 - Epicenter Market Limited.